A mediáció egy olyan sajátos permegelőző, konfliktuskezelő, vitarendező eljárás, amelynek célja a vitában érdekelt felek kölcsönös megegyezése alapján a vitában nem érintett harmadik személy bevonása mellett a felek közötti vita rendezésének megoldását tartalmazó írásbeli megállapodás létrehozása.
Egy speciális konfliktuskezelési módszer, melynek lényege, hogy a két fél vitájában, mind a két fél közös beleegyezésével egy semleges harmadik fél (mediátor) jár közben.
A közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény célja, hogy elősegítse a természetes személyek és más személyek személyi és vagyoni jogaival kapcsolatban felmerült azon polgári jogviták rendezését, amelyekben a felek rendelkezési jogát törvény nem korlátozza.
- Az igényekre és az érdekekre irányítja a figyelmet,
- A mediáció során a közvetítő (mediátor) ezzel ösztönzi a feleket az együttműködésre,
- A mediáció jövőorientált,
- A mediáció múltbeli ügyekkel, a bűnös keresésével,
a konfliktus történetével nem foglalkozik, hanem a jövőre, a konfliktus megoldására összpontosít,
- A mediátor viselkedési szabályokat állít fel, amelyekhez a felek kötve vannak, így nem tehetnek sértő, bántó megjegyzéseket, amelyek csak a konfliktus mélyítését szolgálnák,
- A mediátor a vitában lévőket egyenrangú félként kezeli,
- A felek kölcsönösen megismerhetik és megérthetik egymás álláspontját,
- A mediáció során a felek nyíltan megfogalmazzák érdekeiket, érveiket, lehetőségeiket,
- Elősegíti felek között létrejövő nyertes-nyertes egyezség létrejöttét ennek következtében kölcsönösen elégedettek lesznek az eredménnyel.
- A beszélgetés során megpróbálja kiegyensúlyozni a felek hatalmi, befolyásbeli különbségeit,
- Gyors megoldást eredményez,
- A döntés joga végig a felek kezében van, a végeredmény csak rajtuk múlik. Ők határozzák meg a megvitatandó témákat, megállapodásuk tartalmát, ezáltal megtapasztalják felelősségüket a további életük alakításáért.
- A felek maguk hozzák meg a döntést,
- Mivel az eljárás során mindenki érdeke hangot kap és mivel ez nem egy külső hatalom, személy által rájuk erőszakolt ítélet, a megszületett megállapodás irántelkötelezetteké válnak. A felek magukénak érzik az eredményt, így nagy számban tartják be a mediációs eljáráson született megegyezést.
- Mindenképpen javít a felek kapcsolatán,
- Azzal, hogy a mediáció elindítja a megakadt kommunikációt, még akkor is javít a helyzeten, ha nem születik megállapodás. A tárgyaláson résztvevő felek egyúttal új konfliktuskezelési módszert is tanulnak, amit a késöbbiekben, hasonló helyzetben alkalmazni is tudnak.
Keressük meg együtt a békítő szavakat!
Van mindenféle szó. Szúró, sebző szavak, és simogató, gyógyító szavak is. (...) Hát ha a bajt szó okozta, akkor miért ne szerezhetne békét ugyancsak egy szó, egy másik? Csakhogy (...) nem találja azt a szót. Ha tudja is, hogy van ilyen, ugyan hol keresse? Még talán fűszál és bogár sincs annyi a világon, mint amennyi szó van. És ezek a szavak még színjátszóak is, mást jelentenek, aszerint, hogy ki mondja őket, kinek, mikor, miért. (...) Néha a saját kimondott szava köti gúzsba az embert. A szó uralkodik a gazdáján, ahelyett, hogy az ember uralkodna a szaván. - Gergely Márta -
Gyertek el egy tisztázó beszélgetésre!
A tisztázó megbeszélés nevében benne van, hogy miről szól: a letisztázásról. Még csak nem is a megoldás megtalálásáról vagy a béke megteremtéséről van szó, bár nagyon jó lenne, ha ez történne. A tisztázás célja, hogy kiterítsük a lapjainkat, és nyíltan beszéljünk arról, amit eddig besöpörtünk a szőnyeg alá. - Barbara Berckhan -
Hírek